System świadectw efektywności energetycznej zwanych również białymi certyfikatami został wprowadzony w 2011 r. wraz z wejściem w życie pierwszej ustawy o efektywności energetycznej. Jego celem jest stymulowanie inwestycji poprawiających efektywność wykorzystania energii wśród odbiorów końcowych, ale również w obszarze wytwarzania i dystrybucji. Do października 2016 r. białe certyfikaty wydawane były podmiotom, które wygrały przetarg na wybór przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej organizowany przynajmniej raz w roku przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Ze względu na długi czas niezbędny do rozstrzygnięcia przetargu oraz konieczność wdrożenia dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej z 2012 r. (Dz. Urz. UE L 315 z 14. 11. 2012,str. 1) w październiku 2016 r. przyjęto nową ustawę o efektywności energetycznej.
Nowa ustawa o efektywności energetycznej w przeciwieństwie do poprzednich regulacji:
Celem artykułu jest przedstawienie procesu uzyskania świadectw efektywności energetycznej ze wskazaniem jego najistotniejszych etapów.
Dlaczego białe certyfikaty?
System białych certyfikatów jest jednym z mechanizmów, których celem jest wsparcie działań służących poprawie efektywności wykorzystania energii.
Został on wdrożony w Polsce i w kilkunastu krajach członkowskich przez implementację zapisów dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej z 2012 r.
W systemie tym świadectwa efektywności energetycznej stanowią potwierdzenie planowanej do uzyskania oszczędności energii, a wynikające z nich prawa majątkowe podlegają obrotowi na Towarowej Giełdzie Energii.
Popyt na białe certyfikaty kreowany jest przez tzw. podmioty zobowiązane, którymi zazwyczaj są przedsiębiorstwa energetyczne sprzedające odbiorcom końcowym energię elektryczną, ciepło lub gaz i wynika on z ustawowego obowiązku corocznego wykazania oszczędności energii proporcjonalnej do wielkości sprzedaży.
Jak uzyskać białe certyfikaty?
Proces uzyskania białych certyfikatów zasadniczo można podzielić na 6 głównych etapów:
Etap 1 - Określenie wstępnych zamiarów inwestycyjnych przedsiębiorstwa i weryfikacja możliwości uczestnictwa w systemie wsparcia przez podmiot
Proces weryfikacji możliwości uczestnictwa podmiotu w systemie wsparcia odbywa się poprzez sprawdzenie czy plany inwestycyjne podmiotu spełniają minimalne warunki przedstawione w nowej ustawie o efektywności energetycznej. Do warunków tych należą m.in.
Etap 2 - Sporządzenie audytu efektywności energetycznej
Nowa ustawa o efektywności energetycznej zawiera szereg wytycznych dotyczących sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej. Najważniejsze kwestie dotyczące wymogów formalnych oraz metodycznych przedstawia art. 25 ustawy oraz Rozporządzenie Ministra Energii
w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej. Podstawowe elementy jakie powinno zawierać opracowanie to:
Etap 3 - Złożenie wniosku o wydanie świadectwa efektywności energetycznej przez podmiot lub podmiot upoważniony i otrzymanie certyfikatów
Wniosek o wydanie białych certyfikatów może zostać złożony przez podmiot, u którego będzie realizowane przedsięwzięcie lub podmiot przez niego upoważniony. Powinien on zostać sporządzony zgodnie ze wzorem opublikowanym przez URE. Do wniosku należy dołączyć audyt efektywności energetycznej wraz z kartą audytu oraz oświadczenie o świadomości odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
Etap 4 - Realizacja inwestycji i sporządzenie audytu efektywności energetycznej potwierdzającego uzyskanie planowanej oszczędności energii, jeśli jest wymagań
Realizacja inwestycji, na którą zostały wydane świadectwa efektywności energetycznej powinna odbywać się w zakresie przewidzianym w opracowaniu. Jeśli w wyniku zrealizowanego przedsięwzięcia osiągnięto oszczędność energii finalnej większą niż 100 toe, to podmiot zobligowany jest do przeprowadzenie audytu efektywności energetycznej potwierdzającego osiągnięte oszczędności. Audyt ten nie może zostać sporządzony przez audytora, który wcześniej wykonał opracowanie na podstawie, którego pozyskano świadectwa efektywności energetycznej.
Etap 5 - Zawiadomienie Prezesa URE o zakończeniu realizacji przedsięwzięcia i uzyskanie praw majątkowych do wydanych wcześniej białych certyfikatów
Podmiot zawiadamia Prezesa URE o zakończeniu realizacji przedsięwzięcia w terminie 45 dni od dnia zakończenia realizacji. Do zawiadomienia dołączany jest audyt efektywności energetycznej (jeśli jest wymagany) oraz oświadczenie o świadomości odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. W dalszej kolejności Prezes URE zawiadamia Towarową Giełdę Energii o wydanym świadectwie efektywności energetycznej.
Etap 6 - Sprzedaż certyfikatów na Towarowej Giełdzie Energii
Po zapisaniu świadectwa efektywności energetycznej w rejestrze świadectw możliwa jest sprzedaż praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów, która odbywa się na podstawie złożonej dyspozycji sprzedaży.
Podsumowanie
Proces pozyskania i sprzedaży białych certyfikatów jest procesem wieloetapowym, a każdy z etapów cechuje się dużym stopniem szczegółowości. Kluczową kwestią jest to aby sporządzeniem audytu efektywności energetycznej oraz koordynacją całego procesu zajmował się podmiot posiadający wiedzę oraz doświadczenie w tym zakresie, co zagwarantuje skuteczne osiągnięcie celu w postaci zdobycia dodatkowych funduszy na realizację inwestycji.